fredag 7. mars 2014

I berøringen blir du deg.





I går hørte jeg noe ny musikk. Ingen stor nyhet i og for seg, siden ny musikk popper opp hele tiden, men dette var et musikkstykke i en sjanger jeg sjelden lytter til. Grunnen til at jeg i hele tatt ble oppmerksom på det var et besøk inne på bloggen til gamle ugle.

Musikk kan brukes til mye. Musikk vi kjenner kan gi trygghet eller bekreftelse, ukjent musikk utrygghet eller ubehag så sterkt at vi ikke vil høre det ferdig. Den kan ta oss opp eller ned, det vil si underbygge en følelse eller stemning, eller la oss slippe unna en. Så ut ifra de valg vi tar kan vi bruke den til å søke mot noe, eller søke oss bort fra noe. Hva er opp til hver enkelt, og valget vi gjør er kanskje ikke alltid så tydelig for oss. Kanskje er det slik at det vi søker mot i blant er tuftet på et ønske om å slippe bort fra noe mer enn å bevege oss mot noe, uten at vi selv tenker over det.  I noen år lyttet jeg for eksempel mye til ganske tung og svart metall (videoen kan oppleves ubehagelig), spesielt i bilen. Jeg følte at det ga meg kraft, og mulighet til å kjenne på min egen aggressivitet. I og med at jeg fikk kraft, slapp jeg samtidig bort fra følelsen av å ikke ha det. Mangel av kraft kan lett assosieres mot mangel på evne, eller mangel på styring, og det igjen kan lett linkes til håpløshet. Annen musikk ville kanskje fått meg til å kjenne på disse siste litt negative følelsene knyttet til mangler, det vil si noe jeg ikke ønsket å kjenne på. Fordi det nødvendigvis ville være med på å begrense meg, holde meg nede. Jeg kunne mao styre følelsene mine ved hjelp av musikken. Og det minner kanskje mer om en forsvarsstrategi enn kraft. Men kan også defineres som bevissthet rundt eget ståsted og veien framover. Å navnsette ting er et viktig valg. Det er ikke likegyldig hvordan vi velger å navnsette ting, hvor vi velger å fokusere.

Nå for tiden er metallen lagt litt på vent, i stedet står radioen på når jeg er ute og kjører, og det går derfor mest i listepopp, som en bakgrunnstøy. Hjemme hos meg selv lytter jeg heller ikke så mye til musikk for tiden, men har hatt en vane med å spille melankolsk musikk mens jeg vasker opp. Noe som noen ganger har gjort meg så trist at tårene har begynt å pible. Men det har jeg også stort sett sluttet med. Hvorfor de to ytterkantene metall og melankoli ikke er et så stort behov for meg lenger vet jeg ikke. Det kan ha å gjøre med at jeg vil styre unna noen følelser, men kanskje det også har noe å gjøre med at jeg har en større ro inni meg selv nå. Kanskje en balanse. Balanse er samtidig mindre kaos. Og at jeg derfor ikke lenger trenger triggere til å kjenne på følelsene ytterkantene tidligere ga meg. Å forholde seg kun til ytterkanter skjermer deg jo også fra et mangfold, det vil si det som ligger i mellom. Og mangfold kan i blant oppleves som lite konkret å holde seg fast i. Mens et begrenset fokus kan framstå som en påle.

Musikk trigger, den påvirker oss, det er noe mange flere enn jeg vet litt om. Enten den skal fyre oss opp mot en fest, eller ta oss ned i selvmedlidenhet i en kjærlighetssorg, få oss til å le eller å kjenne på aggressivitet.

Det er lett å tro at det er mer enn musikk som påvirker oss. At  alt vi velger å slippe inn i oss faktisk betyr noe fra eller til, og at vi derfor kanskje kunne vært tjent med å være mer bevisste i våre valg. Og kanskje ikke kun i forhold til en spesifikk følelse som musikken kan tilby, men som en påvirkning på det mennesket vi er, hele oss. Og da tenker jeg ikke kun på ting som giftstoffer, alkohol eller annet dop, men alt fra mat til lys til luft til farger til ord. At hva vi velger å gi plass i livene våre påvirker både kropp og sjel. Og det er vel videre også lett å tro at ikke kun vi selv er påvirkelige, men også folk rundt oss. Folk vi selv berører med for eksempel ord eller handlinger. Kierkegaard sier at det først er i berøringen av et annet menneske vi blir til. Jeg tenker at det betyr at det er speilingen av oss selv i andre som gir oss opplevelsen av oss selv. Og at denne formingen starter allerede tidlig i barneårene. Om det går an å tro på dette, så vil vi samtidig måtte tro at noen vil bli til i berøringen du gir dem, og jeg gir dem. At vår væremåte betyr noe. Hvordan vi ser de som er rundt oss, hva vi tilbyr dem, hvem vi forteller dem at de er.

Det jeg har skrevet nå er jo ikke noe du ikke vet fra før. Men jeg tenker at det en vet også kan tenkes litt på i blant. For når det kommer til stykket er det jo ikke bare det som kommer utenfra som påvirker oss, former oss, definerer oss. Også det vi sier til oss selv har en stor kraft. Noen ganger nærmest som et mantra. En selvhypnose. For eksempel: 

jeg er ikke bra nok, jeg er ikke bra nok… ikke flink nok, ikke pen nok, ikke god nok, jeg er feit, ingen kan elske meg, alle ser det, alle ser det, alle ser det, jeg må skjule meg... 

Slike mantra som vi messer for oss selv og bruker til å trykke oss ned med kommer fra et sted. Gitt det jeg har skrevet til nå, er det lett å tro at det kommer fra berøringen av et annet menneske. Om en erkjenner det, så må en også erkjenne hvilken makt en selv har overfor andre. Enten det er noen en møter på butikken, på skolen, på jobben, eller berører hjemme. Våre aller nærmeste. Det finnes altså sammenhenger. Men vi er ikke hjelpeløse i forhold til sammenhengene. En kald rygg vi viser noen er ingen likegyldig rygg, den er et bevisst valg vi tar, som gjerne er ment å fortelle noe både om vedkommende og om oss selv. En dårlig vits på en annens bekostning kan feste seg i noen og forsterke et mantra, og vi velger likevel å fortelle vitsen. Den forteller seg ikke selv.

Hvorfor vi velger som vi gjør må vi finne ut av på egenhånd. En berøring vi gir noen kan være som et kyss eller ei kule, og er vi modige nok til å være ærlige mot oss selv vil vi nok finne en årsak for hvorfor det ble som det ble. Det er svært lite av det vi gjør som ikke har en årsak knyttet til seg.

Og med det har vi kommet til slutten på dagens blogg, så da sier jeg:

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link: Stand by me.




5 kommentarer:

  1. Musikkens virkninger ja, der treffer du meg både som privatperson og som profesjonell.

    Det finnes etter hvert en del forskning på dette med å regulere følelser med musikk. Det kan handle om både flukt og påkobling, alt ettersom. Vi mennesker trenger vel begge deler tenker, i ulike porsjoner og til ulike tidspunkt?

    Dette med valg tenker jeg mye på. Jeg tror vel i grunnen at valgmulighetene er koblet til det vi på ulike tidspunkt vet og overskuer om oss selv og om verden rundt oss. Ettersom vi utforsker oss selv og oss selv i verden, dvs øker hvor bevissthet og toleranse for oss selv, så tror jeg muligheten for alternative valg endrer seg.

    For meg er det nemlig en felle her, at jeg styres til å velge det andre vil, og som noen ganger kommer forkledd som mitt eget beste eller standard positivitet. Da kan det i ettertid bli trøblete, er min erfaring. For da blir det noen ganger en flukt, fra noe i meg selv.

    Og da er jeg tilbake i musikken igjen. Som jeg knytter til kropp og sanselighet.
    Behag/ ubehag som du skriver om, og ofte musikkpreferanser som stammer fra tidlig barndom, forteller min fagkunnskap meg.

    Dette ble lengre enn forutsatt. Uansett - ha en flott lørdag, med eller uten musikk, på din helt egne måte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Usj, et par irriterende eller sjarmerende tastefeil:

      "Vi mennesker trenger vel begge deler tenker jeg,.." skal det være.

      "dvs øker hvor bevissthet .." Nei nei nei! "dvs øker vår bevissthet" skal det selvfølgelig være.

      Det var den selvkorrigeringen -

      Slett
    2. Hei gamle ugle.

      Så flott at dette engasjerte. Og så flott at du tok deg tid til å dele tankene dine. Det er vanskelig å se seg uenig i noe av det du skriver, og lett å være enig.

      Jeg kan se fellen du nevner, men det finnes også en felle som gjør oss så redde for å velge feil at vi ikke våger så mye, tenker jeg. For mitt eget vedkommende kan det også lett vippe over i stahet, og jeg ender opp med å ikke se alle muligheter, fordi et begrenset fokus i blant lettere gir opplevelsen av kontroll enn et større overblikk. Slik jeg skrev i bloggen, om å holde seg fast i en påle.

      Jeg tenker at du snakker mest om valg på det personlige plan i svaret ditt, men på det profesjonelle planet som musiker er vel det å prøve ut nye og ikke sikre ting i blant en fordel, og i blant det som bringer noe framover, skaper spenning, overraskelser. Slik det er for meg når jeg maler. Noen ganger maler jeg over noe fordi jeg ser at det ikke fungerer, men uten å vite hva løsningen skal bli. Jeg må forsøke meg fram i ukjent landskap. Jeg kan også male over det jeg har gjort kun fordi noen har pekt på ett eller annet som kunne gjøres annerledes, uten samtidig å se at det de sier vil bli så mye bedre. Men jeg er villig til å forsøke meg fram, utfordre mine egne opplevelser og sannheter for på den måten og se om også jeg blir i stand til å se det en annen kan se. Jeg er ikke nødvendigvis den beste seer verden har fått oppleve, såpass ydmyk må jeg være. Og jeg kan jo alltids gå tilbake om det som blir foreslått ikke fungerer for meg. Men noe mister jeg alltid i prosessen. Jeg klarer ikke å tilbakeføre hvert penselstrøk til det det var, om det blir et ønske. Der kommer både minne og evne til kort. Det igjen åpner likevel for at noe nytt tilføres enda en gang. Og slik fortsetter prosessen, men overmalinger og forsøk gang på gang. Enten det er jeg selv eller mine rådgivere som ser en mulighet eller svakhet, så oppstår det derfor en bevegelse som ikke er låst fullstendig til et forutbestemt mål.

      Vi har alle våre levde liv bak oss, og retten til å deale med det slik vi finner opportunt. Min egen tro går i en retning hvor jeg forsøker å etterleve noen sannheter jeg har etablert. Men den går samtidig også i en retning hvor jeg forsøker å bringe det jeg skrev om å forsøke noe inn i hverdagen. Prøve ut strategier og løsninger som jeg ikke kan være sikker på vil gi et godt resultat, men som likevel gir en bevegelse. Så får jeg korrigere de nye bevegelsene som da oppstår som ringer i vann så godt jeg kan etter hvert. Retningen vil uansett ligge gitt. Det er kun veien og det endelige målet som ikke er fastlåst. Slik jeg leser deg blir det som i dette sitatet : " Ettersom vi utforsker oss selv og oss selv i verden, dvs øker hvor bevissthet og toleranse for oss selv, så tror jeg muligheten for alternative valg endrer seg."

      Takk igjen for at du delte tankene dine.:)

      Ha en fin dag.

      Bjørn

      Slett