mandag 1. april 2013

I halvvåken tilstand er hjernen villig og fargerik.





Dagen startet tidlig. Ca kvart på seks. Nå er den halv sju. Og siden vi stilte klokka fram i går, er det mørkt ute, som om klokka egentlig var halv seks. I tillegg kom det snø i går kveld, så sommertid og føre henger ikke helt i hop. Men det er mye som ikke henger i hop på denne vår allsidige klode. Variasjonene er nærmest uendelige. Så akkurat det med sommertid er det kanskje ikke nødvendig å henge seg opp i. Det blir tross alt nærmest som en bagatell å regne i den store sammenhengen. Hva nå den måtte være. Hvordan sammenheng ser ut, og hvordan den defineres, er vel kanskje avhengig av ståsted og utsikt.
 
Grunnen til at jeg er så tidlig oppe er at jeg ikke fikk sove mer. Noe som ikke skyldes mangel på trøtthet. For jeg er trøtt så det holder, her jeg sitter. Men jeg ble liggende og vri meg, for hodet flommet over.  Noe som skjer i blant. Når jeg for eksempel blir overfalt av tanker og ideer rundt kunstprosjekt jeg holder på med. Det blir litt som når en er forelsket, eller er full av sorg, forventning eller en verkende skulder. Jeg klarer ikke å slutte å tenke på det. Det vokser, og tar over bevisstheten fullstendig.  En tanke leder til en annen, en løsning bringer med seg en utfordring, som igjen fører til en ny idé. Det pakker på seg. Og det blir umulig å sove. Hodet flommer over. Fantasien teppebomber følelsene mine med farger og former. I en slik hastighet og med en kraft som bringer meg inn i en alternativ virkelighet. Så da står jeg opp. Etter en stund. For å rive meg selv løs fra flommen av bilder i hodet, og få feste for føttene i noe jeg kjenner og som er tilnærmet  uforanderlig og trygt. Og så lager jeg meg en kopp kaffe.

Nå er ikke kunstprosjekt det verste å tenke på i en halvvåken tilstand. Jeg kunne tenkt på mye annet som ville vært langt verre. Noen tenker kanskje på urett de føler de ble utsatt for. Stor eller liten. Det kan ha vært et overgrep. Noe du har opplevd nylig, eller helt tilbake i barndommen. Kanskje var det bare at noen fikk deg til å miste ansikt. Slik at du ble skamfull. Og så blir du liggende og tenke på hva du egentlig burde ha sagt i den situasjonen. Noe som ville satt vedkommende på plass. For i en halvvåken tilstand er hjernen villig og fargerik i sine valg, og sperrene er få. Det er nok derfor jeg får mange av ideene mine i den tilstanden. Og de kan være overraskende og utfordre meg på mange plan.

I dag dukket ideen om å ha med noen bilder av meg selv kliss naken i et videoprosjekt jeg planlegger. Men jeg er ikke sikker på om det er noen god idé. Eller noe som er nødvendig. Jeg får la det synke litt inn før jeg tar et endelig valg. Men om jeg velger en slik løsning, så bryter jeg en grense. For jeg har eiendomsretten til en god porsjon bluferdighet, som klamrer seg til mitt aldrende skinn og sinn. Det er heller ingen grunn til å bryte en slik grense kun for å bryte den. Det bør være et større poeng i det enn bare å vise fram stussen eller tissen sin. Det må være noe som kan forsvares, og som føles helt nødvendig.  Siden det handler om kunst, og kunst er språk, bør det bære i seg en kobling til noe jeg ønsker å formidle. På linje med en bokstav, en setning eller en ytring som gjør ting tydeligere for deg som betrakter. Mer enn å bruke det som et stunt, slik som for eksempel Marianne Aulie har valgt noen ganger. For det er formidling kunsten min handler om.  Formidling av spørsmål, mer enn svar. Muligheter, mer enn løsninger. Håper jeg. Jeg ønsker å peke på noe. Ikke nødvendigvis en fin solnedgang eller et søtt barn, men noe som kan føre til at du som møter arbeidene mine får lyst til å snakke om noe du ikke snakker så mye og høyt om bestandig. For eksempel din egen sårbarhet. For den finnes. Uansett hvor godt du har pakket den inn, så finnes den. Uansett hvor godt du forkler deg, så finnes den. Uansett hvor redd du er for å gå den i møte, så finnes den. Uansett hvor godt du har skrudd deg selv sammen, så kan du skrues opp igjen, plukkes fra hverandre, og bli til fragmenter av deg selv. Etterlatt, uten sannheter til å bære deg, og holde deg sammen.

Det er dette rundt identitet, sannheter og møter med seg selv som begynte å surre i hodet mitt på morgenkvisten i dag. Tema jeg forsøker å inkorporere i en utstilling. Ikke fordi jeg selv er i en tilstand av løsrevne fragmenter her og nå, men fordi jeg har vært der, og vet at andre enn meg har opplevd det samme. Eller vil komme til å oppleve det. Kanskje det er du. At det er din verden som raser en dag.  Du som blir avkledd. Og blir nødt til å plukke deg selv opp, og sette deg selv sammen igjen. Kanskje er du der nå. Midt i en tilstand som handler om å klamre deg til gamle sannheter som visner mellom fingrene dine. Eller at huden din flekkes av, slik at du blir stående naken framfor deg selv. Eller ikke. Kanskje du er et helt annet sted i livet. At alt er i balanse og lykken er din beste venn. At du danser lettpåtå og snurrer rundt din egen akse mens du hikster i fryd og svimmel ekstase. Hva vet vel jeg.  Annet enn at ingenting er for bestandig. Og at dét kanskje er bra, men litt skummelt også.

Maleriet som følger dagens blogg har jeg kalt synlig/usynlig.

Ha en fin dag.

Bjørn.

Dagens link: Hanging in the gallery





10 kommentarer:

  1. Hei,

    Her var tankene på en sølvtråd, i halvvåken tilstand i dag. Sy, eller strikke inn? Vet ikke helt enda.

    Tankene går i rettning av, når man lager noe, så er det deler av en selv i det man lager.

    Jeg lager kanskje ikke så mye, men vet jeg alltid har vært avhengig av å ha bilder på veggene, som for meg er vakre i komposisjon og farger.

    Godt mulig et behov, som har vært sterkt, da virkeligheten til tider ikke var spesielt pen å se på...

    Litt tankespinn fra meg på morgenkvisten...

    Ha en fin dag!

    Bibbi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bibbi.

      Å velge ut litt bilder en kan ha på veggene handler også om kreativitet. Det samme med hvordan en ellers former hjemmet sitt. Eller kler seg.

      Ha en fin dag.:)

      Bjørn

      Slett
  2. Kjenner meg igjen, overgangen mellom søvn og våken kan være en kreativ sone. Da dukker det bilder og metaforer opp, som senere blir til innsikter av ulike slag. Og dikt noen ganger.

    Ellers fikk dette innlegget ditt meg til å tenke på synlighet, igjen. Og om at noen av oss kanskje har det bedre som litt usynlige for andre, men synlig for oss selv? Bare noen tanker jeg skal spinne videre på...

    Nydelig påskemandag til deg, Bjørn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei gamle ugle.

      Det er nok mange som opplever at tankene flyter lett i overgangen mellom søvn og våken tilstand.

      Jeg er helt enig i at det trolig er mange som er mer synlige for seg selv en andre. Og trives med det. Det gjelder nok de fleste tror jeg. En kan ikke vise fram alt. Noe må en holde for seg selv. Opplevelsen av usynlighet som problem oppstår kanskje om en ikke føler seg sett, men ønsker å være det. Alternativt føler seg sett på en måte som får en til å føle seg avkledd eller avslørt eller at en opplever det som truende. Uansett er nok balanse et nøkkelord, som på de fleste felt.

      Ha en fin dag.:)

      Bjørn

      Slett
  3. Fine tanker på en morgen. Jeg synes det er godt å lese om kunstnere som virkelig vil formidle noe, ikke bare "vise seg frem" på et vis. Det gir kunstyrket mye mer respekt fra oss som står utenfor og ser på :)

    Håper du får en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sara.

      Jeg vet ikke hvilke kunstnere du henviser til som kun ønsker å vise seg fram. Men du har nok din grunn til å skrive det du gjør. Det finnes mye som stilles ut som kunst, og mange beveggrunner for å gjøre det.:)

      Selv tror jeg de fleste som driver med kunst har en sterk trang til å få vist kunsten sin, slik at de kommer i mål med det de holder på med. En utstilling er på en måte belønningen for lang tids arbeid.

      Jeg tror også at de fleste opplever at de legger igjen et innhold i det de holder på med. Enten det handler om å lage noe som kun er vakkert, noe provoserende eller noe annet. Men om det alltid finnes et budskap, er jeg mer usikker på. Jeg er heller ikke sikker på om det er nødvendig.

      Ha en fin dag.:)

      Bjørn

      Slett
  4. Åh.. jeg kjenner det er ei stund siden jeg kjente på en slik halvvåken tilstand, der alt er levende og i bevegelse og hele fargepaletten i bruk. Det er en gave, men en krevende gave, for du kan ikke ignorere den.. Ang nakenhet tenker jeg at du vet om, hvis og når det er riktig, og da blir det slik, fordi det er riktig i akkurat denne sammenhengen men ikke i en annen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, fc.

      Late morgener er noen ganger veldig gode. En inngangsport til dem er å knuse vekkerklokka, det er bare det at det igjen ville gjerne fort få uheldige konsekvenser. Så en får satse på å nyttegjøre seg fridagene.:)

      Dette med nakenheten er ingen stor greie. Når en ligger slik og tenker som jeg gjorde, blir ting gjerne litt store, men etter en tid og litt avstand får det gjerne litt annerledes dimensjoner. Så vi får se. Det er en mulighet, men ikke en nødvendighet. Ellers må jeg tillegge at jeg er kommet i gang med å omforme ting. Tv-en jeg skal bruke i utstillingen ser ikke lenger ut som et vanlig tv, men har blitt langt mer fargerikt. Og mer skal det bli.:)

      Ha en fin dag.

      Bjørn

      Slett
  5. Veien blir til mens du går, skrev Ferdinand Finne. Jeg tror det gjelder i kunsten.
    Valgene du tar underveis er vel en del av den prosessen som starter i mellomrommet mellom sovende og våken?
    Ha en flott dag.
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Annemor.

      Ferdinand Finne var en artig skrue. Og det mener jeg ikke nedlatende.

      Og ja, veien blir til mens du går, og de brente broene ligger som svartbrente skulpturer bak oss. Mens løftenes land ligger og smiler foran oss. Hvorfor de smiler lurer jeg likevel litt på i blant. Men antagelig vet de noe vi andre ikke vet.:)

      Det er helt klart at å lage et kunstverk ofte handler om at det taes nye valg under prosessen. Og mye av det som skjer hentes fram fra rommet som ligger mellom bevisst og ubevisst. I hvert fall er det slik for meg. Jeg opplever at jeg går inn i en egen tilstand når jeg arbeider, hvor tiden i korte, intense perioder blir borte. Og selv om det høres ut som en floskel, så er det på en måte slik at det oppstår en kommunikasjon mellom meg og arbeidet jeg holder på med. De varer ikke lenge av gangen disse intense øyeblikkene, kanskje bare en liten time i løpet av en dag, men de er viktige. Liksom de gode samtalene en kan ha med noen, hvor det en forsøker å formidle oppleves å ligge akkurat litt utenfor rekkevidde, men så klarer en likevel å fange det i et bitte lite opphøyet øyeblikk. Og samtalen blir intens, tilstedeværelsen din kun der og da, og følelsen av å være på samme planet med den du deler tankene dine med blir påtagelig knyttet til en form for lykke.

      For meg er det slik når jeg arbeider at jeg starter med en ganske klar idé, men veldig mye etter det handler om prøving og feiling, intuisjon og valg jeg ikke alltid er helt klar over hvorfor jeg tar, eller at jeg har tatt, før etterpå. Det blir litt som å kle av seg framfor seg selv. Og det gjelder både for form og innhold. Det fører til at det ferdige resultatet sjelden blir slik jeg hadde tenkt meg det. Men at jeg likevel har lagt igjen noe vesentlig av meg selv i det jeg holdt på med, fordi jeg var så avkledd mine forsvarsverk under prosessen. Hva av det som når fram til andre er derimot en helt annen sak. Men forhåpentligvis når noe fram, selv om det ikke nødvendigvis blir det jeg trodde.:)

      Ha en fin dag.

      Bjørn

      Slett