torsdag 18. april 2013

Fra et rom.





I dag hadde jeg ikke tenkt å skrive noe her inne, men så gjør jeg det likevel. Jeg forandret altså mening. Noe som nok ikke er så spesielt i seg selv. Vi har trolig alle gjort ting vi ikke hadde tenkt vi skulle gjøre. Og gjerne noe som er langt verre enn å skrive blogg. På den annen side så har vi alle sikkert mer enn én gang  også tenkt at vi skulle gjøre ting vi aldri fikk gjort. Og er vi heldige finnes det et balansepunkt der, som vi har funnet etter hvert, mellom gjort og ugjort. Ikke at det veier opp for alt som har vært eller ikke vært om vi finner et slikt punkt, men kanskje det kan gjøre det å være her og nå til en mer harmonisk ting.  Det å gjøre bot for levd liv er vel uansett en nærmest håpløs oppgave. Har en for eksempel knust et egg, så har det lite å si for det egget at en ikke knuser flere. Men det kan ha mye å si for eggene du har i livet ditt her og nå.

De siste dagene har jeg lest en blogg om det å ha barn. Og jeg har barn, så det faller innenfor ting jeg er opptatt av. Damen som skriver denne bloggen har to av sorten. To gutter. Og det som er litt spesielt er at den ene har Tourettes og ADHD. Noe som i utgangspunktet  kan få en til å tenke at dette må være en utfordring. Og det er det sikkert. Men det betyr ikke at det er kun utfordringer knyttet til det. For egen del er jeg ganske sikkert også en utfordring i blant, men det betyr ikke at jeg kun er det. Jeg er noe mer. Både for meg selv og for de som er rundt meg. En av de mest tydelige utfordringene mine er at jeg har angst. Og det påvirker også de som er rundt meg. Det betyr likevel ikke at angsten min påvirker alle jeg møter kun negativt. For angsten fører også med seg noe positivt. For eksempel en så liten ting som at jeg kan akseptere og noen ganger forstå andres angst, eller tilsvarende utfordringer. Og det er jo en grei ting å bære med seg.

Å lese bloggen til damen med barna har fått meg til å tenke på min egen farsrolle. Og jeg har gått igjennom litt minner fra da døtrene mine var små. Inne blant disse minnene finnes det ting jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes. Ting jeg angrer på. Ting jeg er lei meg for. Men jeg tenker at det er det lite jeg kan gjøre noe med nå. Det jeg derimot kan gjøre noe med er hvordan jeg forholder meg til valgmuligheter i dag. Og skal jeg lære noe fra minnene, kan jeg jo like godt fokusere på det jeg gjorde riktig.  For jeg har også gjort noe riktig. Og jeg kan bygge videre på det, i stedet for å grave meg ned i skam eller dårlig samvittighet. Avlat fungerer vel uansett ikke, så jeg kan i hvert fall ikke kjøpe meg fri.

Barn har de fleste hele livet, om en først fikk noen. Og rollen som mamma eller pappa har en også hele livet, om ting vil det slik. En legger ikke det bort bare fordi avkommet blir atten eller noe sånt. Og jeg tenker at vi er flinke til å oppdatere oss på telefoner, datamaskiner og andre tekniske duppeditter, mens vi kanskje ikke nødvendigvis er så nøye på å oppdatere oss selv som mennesker, og foreldre. Derfor gjentar vi ofte våre handlinger og forsvarer våre sannheter, og mange går nok i den fella som gjør at en bestrider sine barns opplevelser, ved å si ting som at ”det var ikke slik”, om vi blir konfrontert med ting som var. Og så glemmer vi at to personer kan oppleve en situasjon totalt forskjellig, og krever eiendomsrett over sannheten for å holde ryggen vår fri.

Mine barn er tidlig i voksenalder. Men kjærestens barn er fremdeles i tidlig tenårsalder. Og jeg ser at jeg tenker annerledes i dag og i forhold til hennes barn, enn jeg gjorde da mine egne var små. I det minste opplever jeg det slik. Jeg føler blant annet at der jeg før var kjempeskråsikker på ting, er jeg nå bare litt skråsikker.

Kjæresten og jeg snakker veldig mye sammen. Og mye av det vi snakker om er det mellommenneskelige. Inn under den kategorien faller også barn. For de er jo også mennesker. Uten kjæresten hadde jeg vært mye mer skråsikker på ting enn jeg er nå. Når det gjelder dette med barn, skyldes det kanskje at hun har en barnevernspedagogutdannelse i ryggen, og derfor kan tilføre meg nye tanker. Tanker som ofte er langt klokere enn mine, selv om de ikke alltid er like bastante. Jeg synes det er ganske greit at bare en av oss er skråsikker på ting. Jeg tror det skaper mindre krangel enn om vi hadde vært det begge to. Jeg synes også det er greit at det er jeg som har den rollen. For jeg liker at hun jager meg ned fra min høye hest og plukker det av meg. Jeg liker at hun utvider meg. For det er det hun gjør. Der jeg før holdt krampaktig fast i min lille begrensede virkelighet, åpner hun opp for andre rom i meg. Rom med vinduer jeg kan se ut av, og ikke bare med vegger jeg har dekorert selv. Og lite er i grunnen bedre enn litt utsikt.

I dag har jeg kjøpt en ny fisk til det ene akvariet mitt. Men det er en helt annen historie. Og nå skal jeg lage middag.

Om du har lyst til å lese bloggen jeg snakket om finner du den her.

Bildet som følger dagens Vannland heter Torbjørn maler en regnbue, og er til minne om en av nevøene mine. Torbjørn hadde en utfordring. Men han hadde også noe mer.

Ha en fin dag.

Bjørn

Dagens link:  Sang fra et rom

10 kommentarer:

  1. Jeg falt for Torbjørn :) Han skapte en tone i meg,den klinger litt skjørt, men vakkert.
    Barn har man og forelder er man. Alltid, så lenge man lever.
    Og som barn utvikler seg, utvikler forelderen seg. Kanskje ikke i samme takt eller retning. Men man lærer.

    Så har jeg en ørliten bønn til deg: Kan du tenke deg å skrive noen ord på klagemuren?

    Ha en vakker dag :) og en mindre skråsikker kveld :)
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du.:)

      Jeg har aldri skrevet for noen andre, men skal tenke på det. Hyggelig av deg å spørre. Har du et tema du vil jeg skal snakke om? Og jeg visste ikke at Annemor og Mormor fra klagemuren var samme person. For det er vel det du formidler her?:)

      Bjørn

      Slett
    2. Ja, det er det.
      Splittet opp i fragmenter og interesser.

      Nei, den som skriver på klagemuren har akkurat den samme friheten som meg. Velger tema og velger eventuelle tillegg som bilder og videoer. Etter eget hode, eget behag og uten til å skjele til noe annet enn din egen formiddelseslyst.

      Jeg skulle ønske du ville :)
      ha en flott dag :)
      Mormor

      Slett
    3. Da var identiteten avklart.:)

      Gir en lyd om jeg får ånden over meg jeg da. Så får vi se hva det blir til.

      Ha en fin kveld.:)

      Bjørn

      Slett
  2. God kveld, Bjørn. Gratulerer med nytt familiemedlem til en av dine vanntanker. Hvis du vil se bilde av vårt saltvannakvarie, kan du gå inn på min blogg å søke "Toppen av lykke" så kommer du til posten om fisker og akvariet.

    Jeg synes vi skal fokusere mer på det vi har fått til i barneoppdragelsen, enn det vi føler vi har mislykkes med. Vi kan ikke "gråte over spilt melk", men vi kan forandre oss og fornye oss i rollen som forelder da vi skal være foreldre hele livet.
    Godt det finnes mennesker som kan hjelpe oss å forandre våre tankemønster og utvide våre perspektiver.
    Takk for at du nevner meg i dagens blogg, takk for at du henviser til meg. Ha en fin kveld........mettemia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei mettemia.

      Akvariet deres var jo konge. Det er utrolige farger i saltvannsakvarier. Og sikkert en læringsprosess regner jeg med, før det ser ut som det gjør nå. Hos meg er hovedinteressen fisk fra Malawi og Tanganyikasjøen, men jeg har litt fra andre steder også. Apistogrammaer har jeg for eksempel hatt en del av, selv om de mest er kjærestens felt. Hun har fem akvarier, og det har jeg også, men vi var en tid oppe i fjorten stykker tilsammen.:)

      Den var litt kinkig den der "mislykket med", i forhold til barneoppdragelse. Jeg kjente at den pirket litt borti meg, av en eller annen grunn, og at jeg måtte tenke litt.

      Mislykket er et veldig absolutt ord. Og ved å koble ordet opp til barneoppdragelse kobles det også opp til hvem barna utvikler seg til å bli, føler jeg. Som i at det er et bakenforliggende mål at de på ett eller annet vis skal bli "perfekte", og at vi foreldre også må være slik for at det skal skje. Om det derimot ikke skjer så må jo konklusjonen være at vi alle er mislykket. Og sånn er det jo ikke. Vi er bare forskjellige.

      Ha en fin kveld.:)

      Bjørn

      Slett
  3. Huff, det ordet var ikke bra. Mislykket! Det er et ord som ikke hører hjemme noe sted egentlig.
    Da må jeg si dere er over middels interessert i akvarier. Er det mulig......14 akvarier på en gang!!! Vi hadde ferskvann før, og det er fint. Men saltvann er som du sier, helt konge. Det er masse jobb med saltvannakvariet, men det er ikke mitt bord. Det får han "fiskemannen" ta seg av. God natt.
    mettemia

    SvarSlett
    Svar
    1. Interessen for akvariene går litt i bølgedaler. Noen ganger tar det litt tid, andre ganger ikke så mye. Det som tar mest tid er vel vannbytter. Men nå skal det sies at de er fordelt over to leiligheter. For vi har valgt å leve med hver vår. Og det har funket bra i mange år nå.:)

      Bjørn

      Slett
  4. Hei,
    Jeg liker å komme innom bloggen din, og lese dine tanker og refleksjoner over livet.

    En blir mindre skråsikker med årene, nå er jeg bare litt skråsikker en gang i blant;)

    Riktig god helg til deg Bjørn:)

    Bibbi

    SvarSlett
    Svar
    1. YTRING FRA STOR HØYDE

      fri meg
      fra bedreviterne

      de har ikke forstått noe

      ***

      Er det noe jeg er dønn sikker på, så er det at jeg ikke er skråsikker.

      Ha en fin helg Bibbi.:)

      Bjørn

      Slett