søndag 16. september 2012

Trikset for å oppnå sjelelig rikdom, helse og kjærlighet.






 

Ungdommelige knokler under bar fot innbyr lite til dans. Minners utarmede gjentagelser knaser mellom aggressive kjever, mens hånden rundt strupen strekker seg fra skammens leie og fram til lekne, hvite lys i synsrandens ytterkant. Svimmelheten er høylydt, ubetalelig og langvarig, men fjellets lyddempende vilje er uangripelig som en rustning av brutte illusjoner og det finnes ingen trøst å falle mot, falle inn i, falle ut av. Igjen kveles dødsralling og ropet Pasifae av endeløse korridorer. Jeg begynner å løpe. I ni år løper jeg. Mens blodet renner fra en ungpikes hjerte spiddet på mitt venstre horn.

Den lille teksten over her, bærer navnet Deportert, og jeg har skrevet den til skulpturen på bildet. Skulpturen heter Minotaurus.
 

***
 

Søndagen har sneket seg over middagshøyden, men det har jo jeg også, så ingen grunn til å gjøre så stort nummer av det. Kanskje var det likevel derfor jeg drømte at jeg fikk en rektalundersøkelse i natt. Dét, pluss fokus rundt dette med prostata og kreft hos voksne menn. Jeg føler liksom ikke at det var noe erotisk over drømmen i hvert fall, så heller ikke dette trenger jeg kanskje å vektlegge for mye.  Ingen homoerotiske tendenser som våkner til liv i nattens mulm og mørke, med andre ord.  Drømmer kommer og går, akkurat som søndager, men et tema skal en jo bruke til å løpe i gang en blogg med. Og rektalundersøkelse er vel kanskje et ord som får noen og enhver til å våkne litt. Men nå som jeg har lagt den hanskekledde fingeren bak meg, får jeg vel finne noe annet å præike om. 
I dag kan en lese på nett at Omega-3 ikke hjelper på hjertet likevel. Så da har alle de ubehagelige møtene med aggressive Omega-3 selgere gatelangs i byene våre vært bortkastet. Hva som hjelper på hjertene våre, står det ikke så mye om i artikkelen, men jeg tror litt kjærlighet kan være en grei erstatning. Langt bedre enn irritasjon over pågående selgere i det minste, så det er jo en bra start om de forsvinner.

I want to kiss you on all possible and impossible ways
merge my fingers in a thousand different ways
I will stretch me so far that I can reach you no matter how far it is
I want to share life, the joys and lift the burden with you
for no matter how big something is and how long and hard it is
it is easy to carry when we're together
it's because I love you

Den lille engelske teksten, fant jeg i et innlegg på Facebook. Den var lagt ut av en dansk kunstner med navnet Piet Pedersen. Piet har oppført seg selv som Skieltmaler, noe som jeg tolker som Skiltmaler. Jeg synes tittelen Skiltmaler er en veldig fin tittel. Den har litt svung over seg, og litt glede. I motsetning til Omega-3 selger. Alle titler som har selger i seg får meg til å bremse litt, og jeg kan nesten hører hvordan forsvarverkene faller ned rundt meg med tunge, metalliske drønn. For selgere vil sjelden gi meg noe, er min erfaring, de vil ha noe. Og de vil ha det nå.
Dagens blogg har tutlet seg nedover siden i Word, og uten at jeg har skrevet noe om psykisk helse. Jeg lurer på om det betyr noe mer enn rektalundersøkelsen. På den annen side har jeg heller ikke skrevet noe om blomsterdekorasjoner eller bilmotorer, så kanskje fraværet av psykisk helse som tema heller ikke skal vektlegges så mye. Vi har jo lett for å vektlegge enkelte ting så ettertrykkelig at det nærmest kan bringe oss i kne. Mens vi samtidig går glipp av ting som kunne løftet oss i stedet. Som for eksempel den lille kjærlighetserklæringen til Piet. Kanskje er derfor trikset for å oppnå sjelelig rikdom, helse og kjærlighet like mye å se seg om, som det er å ha et fokus. Eller kanskje er det som med det meste, at ballanse ikke bør undervurderes.

Ha en fin dag.
Bjørn
Dagens link: Charlie Big Potato

 

 

 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar